....

Η SOCAR ΣΤΟΝ ΑΓΩΓΟ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΕΛΛΑΔΑΣ - ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ

XARTHS_SOCARΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝΤΑΙ ΝΕΑ ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

 

Της Μανταλένας Πίου

Το εφαλτήριο για τη τροφοδοσία της ΝΑ Ευρώπης με φυσικό αέριο από την Κασπία αποτελεί η συμφωνία μεταξύ του αγωγού TAP και του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού IGB να εξετάσουν από κοινού τη δημιουργία σταθμού διασύνδεσης επί ελληνικού εδάφους.

Το έργο θα δώσει τη δυνατότητα στη Βουλγαρία και μελλοντικά ίσως στη Ρουμανία και την Ουγγαρία να αποκτήσουν για πρώτη φορά πρόσβαση σε εναλλακτικό πάροχο αερίου, πέραν της ρωσικής Gazprom, αφού ο αγωγός ΤΑΡ θα κατασκευαστεί για τη μεταφορά του αζέρικου αερίου στην Ευρώπη. Το Μνημόνιο Κατανόησης και Συνεργασίας που υπέγραψαν ΤΑΡ και IGB αφορά στην τεχνική συνεργασία για την περαιτέρω ανάπτυξη στρατηγικών υποδομών στην ευρύτερη περιοχή με επίκεντρο τη δημιουργία σταθμού όπου οι δύο αγωγοί θα συνδέονται, έξω από την Κομοτηνή, απ' όπου θα περνά ο TAP, στην πορεία του από τους Κήπους, 'Εβρου ως τα σύνορα με την Αλβανία.

BROUKLHS_2Ο IGB εκτός από τη σύνδεση Ελλάδας -Βουλγαρίας αποτελεί σημαντικό έργο για την υλοποίηση του λεγόμενου ?Νότιου Διαδρόμου?, βασικού πυλώνα της στρατηγικής της ΕΕ για την ενεργειακή ασφάλεια μέσω της διαφοροποίησης των πηγών και των οδών εφοδιασμού της Ευρώπης με αέριο. Η Αθήνα και η Σόφια έχουν αναγνωρίσει τον αγωγό ως έργο εθνικής σημασίας και δημοσίου συμφέροντος, ενώ η Κομισιόν έχει εντάξει τον IGB στην πρότασή της προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με τα έργα Κοινού Ενδιαφέροντος. Ηδη έχει εγκριθεί η συγχηματοδότησή του με 45 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα EEPR.(Εuropean Energy Programme for Recovery- Eυρωπαικό Πρόγραμμα Ενέργειας για την Ανάκαμψη).

Ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός βρίσκεται στο στάδιο της μελέτης υλοποίησης, η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων τόσο για το ελληνικό τμήμα του έργου όσο και για το βουλγαρικό έχουν εκδοθεί και το μεγαλύτερο μέρος των τεχνικών και αδειοδοτικών διαδικασιών κοντεύει να ολοκληρωθεί.

Μέτοχοι του IGB είναι κατά 50% η «Poseidon», κοινή εταιρία 50-50 της ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison και η βουλγαρική ΒΕΗ, Bulgarian Energy Holding με το υπόλοιπο 50%. Πρόκειται για το έργο , που αρχικά σχεδιάστηκε σαν κλάδος του αγωγού ITGI- Τoυρκίας- Ελλάδας- Ιταλίας, το πρότζεκτ που απορρίφθηκε από την κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ, κατά τη διαδικασία επιλογής του αγωγού που θα μεταφέρει το αέριο του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη.

Τελικά, ο IGB θα συνεργαστεί με τον αγωγό TAP, που κέρδισε το χρίσμα των Αζέρων.

Η ΔΕΠΑ, ως μέτοχος του IGB, σε συνεργασία με τις Ρυθμιστικές Αρχές Ενέργειας της Ελλάδας και της Βουλγαρίας προχωρεί, την περίοδο αυτή, στη δεύτερη και τελική φάση του market test (τεστ αγοράς για τη μίσθωση δυναμικού του αγωγού), που θα επιτρέψει, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανασυγκρότηση και την Ανάπτυξη (EBDR), την οριστικοποίηση του χρηματοδοτικού σχήματος. Θα ακολουθήσει η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης, προκειμένου να ξεκινήσει η υλοποίηση του αγωγού , μήκους περίπου 182 χλμ, διαμέτρου 32 ιντσών και δυναμικού μεταφοράς ως 5 δισ.κ.μ. αερίου ετησίως (μετά από αναβάθμιση), που θα ξεκινά από την περιοχή της Κομοτηνής και θα καταλήγει στη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας. Από εκεί υπάρχουν σχέδια για την επέκτασή του σε Ρουμανία και Ουγγαρία, μέσω διασυνδέσεων των υφιστάμενων δικτύων.

Τουρκία
Αποχωρούν BP και Αυστριακοί

Ο IGB ταιριάζει στους σχεδιασμούς της Socar, της κρατικής εταιρίας του Αζερμπαϊτζάν, που την περίοδο αυτή βρίσκεται σε διαδικασία εξαγοράς του ΔΕΣΦΑ. Η Socar δεν έχει κρύψει το ενδιαφέρον της ούτε για επέκταση στη ΝΑ Ευρώπη αλλά ούτε και για τον ίδιο τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό, στον οποίο όμως δεν συμμετέχει ο ΔΕΣΦΑ αλλά η ΔΕΠΑ.

Η πόρτα για τη συνεργασία της Socar με τον ΙGB «ανοίγει» στη φάση αυτή μέσω της συμφωνίας με τον ΤΑΡ, αφού η αζέρικη εταιρία συμμετέχει στον TAP , με τη νορβηγική Statoil και τη ΒΡ, τις τρεις βασικές μετόχους του έργου, με ποσοστό 20% η κάθε μία. Ακολουθούν η βελγική εταιρία δικτύων αγωγών Fluxys με 15%, η γαλλική Total με 10%, η γερμανική E.ON με 9% και η ελβετική εταιρία ενέργειας Αxpo με 5%. Πληροφορίες φέρουν τη Socar να ενδιαφέρεται .για άμεση συμμετοχή στον IGB, είτε απ'ευθείας , είτε μέσω του ΔΕΣΦΑ και δεν αποκλείεται να υπάρξουν εξελίξεις τους επόμενους μήνες. Η αζέρικη εταιρία εξετάζει να αποκτήσει ηγετικό μερίδιο στην αγορά καυσίμων της Τουρκίας, ενώ φέρεται να εκδηλώνει ενδιαφέρον για τη δημιουργία συστήματος διανομής αερίου στην Αλβανία. Ας σημειωθεί ότι η Αλβανία παίζει κομβικό ρόλο για τον TAP, όχι μόνον γιατί θα διασχίσει αλβανικό έδαφος προκειμένου μέσω υποθαλάσσιας σύνδεσης να καταλήξει στην Ιταλία αλλά γιατί από εκεί θα ξεκινήσει και η άλλη σχεδιαζόμενη διασύνδεση προς τα Δυτικά Βαλκάνια, ως την Κροατία και τη Σλοβενία. Από την άλλη πλευρά, η Τουρκία, όπου η Socar είναι ήδη ο μεγαλύτερος επενδυτής, είναι η χώρα απ' όπου θα περάσει ο αγωγός Trans Anatolian, TANAP, με κύριο μέτοχο κατά 80% την αζέρικη εταιρία.

Οι τουρκικές Botas και ΤΡΑΟ συμμετέχουν με 15% και 5% αντίστοιχα. Ο ΤΑΝΑΡ θα μεταφέρει το αέριο από τα σύνορα Γεωργίας - Τουρκίας ως την Ελλάδα (Κήποι, Εβρος). Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τουρκικού τύπου η Socar ενδιαφέρεται να αγοράσει όλο το μερίδιο της αυστριακής OMV στην Petrol Ofisi (POAS)- που είναι η μεγαλύτερη εταιρία πετρελαιοειδών και λιπαντικών της Τουρκίας. Η OMV είχε αγοράσει το 2010 το 54,17% της POAS έναντι 1 δισ. ευρώ και κατόπιν αύξησε το μερίδιό της στο 97%.. Τώρα όμως επιδιώκει να αποχωρήσει από την τουρκική αγορά. Εξάλλου η Socar- Toυρκίας διαπραγματεύται και με τη ΒΡ για να αγοράσει το εκεί δίκτυό της.

http://www.imerisia.gr/

Σχόλια - Facebook Comments