....

ΡΑΛΥ ΑΝΟΔΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΤΙΜΗ ΣΤΟ ΒΑΜΒΑΚΙ

VAMVAKI

Ξεπέρασε το ψυχολογικό όριο των 50 λεπτών το κιλό η τιμή παραγωγού στο βαμβάκι. Η Ε.Α.Σ. Τρικάλων ανακοίνωσε ότι θα παραλαμβάνει βαμβάκι στα δύο εκκοκκιστήρια, στο Μεγαλοχώρι και στα Σερβωτά προς 51 λεπτά το κιλό. Να θυμίσουμε ότι η τιμή, που είχε ανακοινώσει η Ένωση στις 12/9/2013, ήταν στα 47 λεπτά το κιλό (45+2 μεταφορικά). Ακόμη θα υπάρχει η δυνατότητα οι παραγωγοί να αφήσουν ανοιχτή την τιμή. Οι παραγωγοί περιμένουν φέτος τιμές ακόμη και στα 55 λεπτά το κιλό. Από την άλλη οι εκκοκιστές φαίνονται επιφυλακτικοί για το ύψος των τιμών, υποστηρίζοντας ότι η Τουρκία αποτελεί τη μοναδική αγορά του ελληνικού βάμβακος, κάτι που σημαίνει ότι εξαρτόμαστε αποκλειστικά από τη διάθεση των εμπόρων της γειτονικής χώρας. Πάντως όλοι συμφωνούν ότι αν και καλλιεργήθηκαν λιγότερα στρέμματα φέτος, η παραγωγή θα κυμανθεί στα περσινά επίπεδα, ενώ η ποιότητα είναι πολύ καλή.

Ο πρόεδρος της ΕΑΣ Τρικάλων κ. Αχιλλέας Λιούτας δήλωσε στον ΑγροΤύπο ότι «η τιμή του εκκοκκισμένου βαμβακιού έχει ανέβει επειδή υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον από την Τουρκία. Για αυτό αποφασίσαμε να δώσουμε αυτή την τιμή. Όσοι παραγωγοί επιθυμούν πληρώνονται άμεσα με την παράδοση του προϊόντος. Εμείς έχουμε τη δυνατότητα να προωθήσουμε μέχρι και 50.000 τόνους βαμβακιού. Καθημερινά μπορούμε να εκκοκκίζουμε 1.000 τόνους. Η ποιότητα φέτος είναι πολύ καλή. Είχαμε πολλά χρόνια να δούμε τέτοια ποιοτικά χαρακτηριστικά στο βαμβάκι της περιοχής μας. Να φανταστείτε ότι είναι ανάλογης ποιότητας με το αυστραλιανό βαμβάκι που πωλείται σήμερα στα 2,40 δολάρια. Η καλή ποιότητα βοηθά να υπάρχουν αυτές οι υψηλές τιμές».

Ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Λάρισας κ. Χρήστος Σιδηρόπουλος, δήλωσε ότι «οι καιρικές συνθήκες ήταν πολύ καλές φέτος και έχουμε πολύ καλή ποιότητα βάμβακος. Η αγορά στη Λάρισα και στις Σέρρες δίνει τιμές που φτάνουν ακόμη και στα 50 λεπτά το κιλό. Ο παραγωγός έχει ένα προϊόν καλής ποιότητας στα χέρια του που μπορεί να το αποθηκεύσει και να το διαπραγματευτεί. Εκτιμώ ότι η τιμή μπορεί να αυξηθεί ακόμη περισσότερο το επόμενο χρονικό διάστημα».

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εκκοκιστών και Εξαγωγέων Βάμβακος κ. Απόστολος Δοντάς, υποστηρίζει από την πλευρά του ότι «η παγκόσμια αγορά είναι σταθεροποιημένη, με την προσφορά και ζήτηση να είναι ισοσκελισμένες. Τα αποθέματα που αναμένονται στο τέλος της περιόδου θα είναι ελαφρώς αυξημένα. Όσον αφορά την Κίνα έχει πολύ υψηλά αποθέματα στις κρατικές αποθήκες της, πράγμα που σημαίνει ότι οι αγορές φέτος δεν θα είναι τόσο αυξημένες σε σχέση με πέρσι. Το πρόβλημα είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού βαμβακιού εξάγεται προς την Τουρκία. Η υποτίμηση της τουρκικής λίρας αλλά και η μείωση της ζήτησης λειτουργούν αρνητικά στην αγορά. Η Αίγυπτος έχει περιορίσει τις εισαγωγές λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζει. Η Ελλάδα δυστυχώς δεν έχει σημαντική παρουσία στη διεθνή αγορά. Πάντως η φετινή παραγωγή είναι πολύ καλής ποιότητας. Το ευχάριστο είναι ότι φέτος αν και τα στρέμματα που καλλιεργήθηκαν είναι μειωμένα η παραγωγή θα κυμανθεί στα περσινά επίπεδα. Πρώτη προτεραιότητα της Διεπαγγελματική βάμβακος είναι να δημιουργηθεί ένα brand name για να υπάρξει μια προστιθέμενη αξία στο ελληνικό βαμβάκι αλλά αυτό χρειάζεται χρόνο. Με αυτό τον τρόπο όμως θα καταφέρουμε να «ανοίξουμε» τις διεθνείς αγορές και να σταθεροποιήσουμε το εισόδημα του παραγωγού. Για να κερδίσουμε νέες αγορές απαιτείται διαφήμιση, τυποποίηση, υψηλά ποιοτικά στάνταρ, εξωστρέφεια και πάνω από όλα στρατηγική. Πριν δύο χρόνια είχαμε μια έξαρση εξαγωγών προς την Κίνα που πολλοί χαιρέτισαν σαν επιτυχία. Δεν έγινε όμως εξαγωγή απευθείας από την Ελλάδα στην Κίνα. Έγινε μέσω μιας ευκαιριακής αγοράς, που έκανε ένας εμπορικός οίκος του εξωτερικού, ο οποίος βρήκε ένα καλό και φτηνό βαμβάκι για να το πουλήσει στην Κίνα. Την επόμενη χρονιά είχαμε 93% μείωση των εξαγωγών του ελληνικού βαμβακιού στην κινέζικη αγορά. Την καλύτερη τιμή που ζητάνε οι παραγωγοί, αν συνεχίσουν να την δίνουν οι εκκοκιστές, αναλαμβάνοντας τα «ρίσκα» του ανταγωνισμού, τότε είναι θέμα χρόνου να απαξιωθούν και αυτές οι μονάδες και το προϊόν. Η σωστή πρακτική είναι η καλύτερη τιμή που πρέπει να απολαύσουν οι παραγωγοί να έρθει μέσα από την προστιθέμενη αξία με χρήματα που θα πληρώσει ο αγοραστής. Τότε θα έχουμε σωστή οικονομική στήριξη του προϊόντος».

Σχόλια - Facebook Comments