....

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗ κ. ΤΖΑΚΡΗ

tzakrh_vouli

Η βουλευτής κ. Θεοδώρα Τζάκρη στην ομιλία της χθες στη Βουλή για τις προγραμματικές δηλώσεις της νέας κυβέρνησης σημείωσε τα κάτωθι:

«Μετά από σχεδόν τρείς μήνες πολιτικής και οικονομικής ακινησίας στην πιο δύσκολη μεταπολεμικά περίοδο του ελληνικού κράτους, η χώρα ξαναβρίσκει το βηματισμό της και αποκτά το αυτονόητο, κυβέρνηση να κυβερνά και να διαπραγματεύεται με τους δανειστές μας. Είναι πλέον ιστορία ποιος έχει την ευθύνη γι’ αυτές τις πρόωρες εκλογές που παραλίγο να ακυρώσουν τη μεγαλύτερη σύγχρονη στρατηγική επιτυχία της ελληνικής κοινωνίας, τη συμμετοχή μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όπως ιστορία αποτελεί και ο προεκλογικός, χειμαρρώδης και καταγγελτικός λόγος ενάντια στο ΠΑΣΟΚ, όλων των κομμάτων που τώρα βρίσκονται στην κυβέρνηση, ή στην αντιπολίτευση.

Το ΠΑΣΟΚ, μέσα σε όλη αυτήν την πολιτική σπέκουλα που εμπόδισε να γίνει αντιληπτό στον κόσμο ακόμα και το πλέον αυτονόητο, το γεγονός δηλαδή ότι απαλλάχθηκε η ελληνική οικονομία από 100 δις ευρώ χρέος, κατασυκοφαντήθηκε, λοιδορήθηκε και καταποντίστηκε πολιτικά στη βάση μιας υποτιθέμενης άλλης πολιτικής που δεν εφαρμόσαμε, στη βάση μιας μαγικής στρατηγικής για την ανάπτυξη, στη βάση μιας νέας εθνικής πολιτικής που εμείς δήθεν ήμασταν ανάξιοι να υπηρετήσουμε. Αλλά όμως όλα αυτά, προσωρινώς τουλάχιστον, είναι παρελθόν. Το ΠΑΣΟΚ στηρίζει την κυβέρνηση και θέλει να πετύχει στο έργο της. Στηρίζουμε την κυβέρνηση αλλά δεν ταυτιζόμαστε πολιτικά ή αξιακά με τις επιλογές της και ειδικά με τη ΝΔ που φέρει το κύριο και αποκλειστικό βάρος στην καθοδήγησή της. Στηρίζουμε την κυβέρνηση διότι η επιτυχία της είναι άρρηκτα δεμένη με την επιτυχία του τόπου. Αν αποτύχουμε πολύ φοβάμαι πως δεν θα έχουμε άλλη ευκαιρία. Η αποτυχία λοιπόν της κυβέρνησης σ’ αυτήν την εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία είναι αποτυχία της Ελλάδας και όχι αποτυχία της ΝΔ. Αυτό δεν φαίνεται να το έχει καταλάβει ο κ. Τσίπρας που απείλησε θεούς και δαίμονες στην ομιλία του. Τη στιγμή που στελέχη του δήλωναν πως ωριμάζουν πολιτικά και είναι έτοιμοι για μια ρεαλιστική πολιτική, ο ίδιος διατύπωνε τις γνωστές μαξιμαλιστικές ανεφάρμοστες πολιτικές, οι οποίες βέβαια οδηγούν απευθείας στο γκρεμό από τον οποίο προσπάθησε το ΠΑΣΟΚ να κρατήσει τη χώρα μακριά».

 

Η βουλευτής κατόπιν επικέντρωσε το λόγο της στα ζητήματα του τομέα ευθύνης της στο ΠΑΣΟΚ, ήτοι στα θέματα της Δικαιοσύνης, αναφέροντας μεταξύ άλλων τα εξής:

«Η Δικαιοσύνη καλείται να διαδραματίσει έναν εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στα πλαίσια της συνολικής αναμόρφωσης της λειτουργίας του ελληνικού κράτους ώστε να αποτελέσει πραγματικά το τελικό καταφύγιο νομιμότητας για τον Έλληνα πολίτη που προσπαθεί να σταθεί αξιοπρεπώς, να εργαστεί και να δημιουργήσει μέσα σε μια εξαιρετικά σκληρή καθημερινότητα και σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

Τα ελλείμματά της είναι γνωστά: η καθυστέρηση στην απονομή της δικαιοσύνης που εμφανίζεται τόσο στην πολιτική και ποινική δικαιοσύνη, όσο και κυρίως στην διοικητική δικαιοσύνη, δεν ταλαιπωρούν μόνο τον Έλληνα πολίτη που μετά από πολυετείς και πολυτελείς δικαστικές διαδικασίες βλέπει τελικά τις νόμιμες απαιτήσεις του να εκμηδενίζονται, καθώς αυτές οι απαιτήσεις όταν του αναγνωρίζονται και του επιδικάζονται με δικαστικές αποφάσεις είναι πια πολύ αργά για να πετύχει την έμπρακτη ικανοποίηση τους από τον αντίδικο του, αλλά πολύ περισσότερο στραγγαλίζουν και κάθε προσπάθεια επιχειρηματικότητας και δημιουργίας. Επιχειρηματικά σχέδια που μπορούν να απασχολήσουν εργαζομένους και να δώσουν εργασιακό αντικείμενο σε σειρά παρεμφερών επαγγελματιών βουλιάζουν και στραγγαλίζονται μέσα από πολυετείς δικαστικές διοικητικές διαδικασίες επί προσφυγών που τις περισσότερες φορές δεν έχουν καμία νομική ή πραγματική βάση.

Την τελευταία διετία έγινε μια τεράστια και πολύπλευρη προσπάθεια για την αντιμετώπιση του συνολικού ζητήματος καθυστέρησης της απονομής της δικαιοσύνης.

Έτσι με τους πρόσφατους νόμους και δη με το Ν. 3994/2011για τον εξορθολογισμό και την βελτίωση στην απονομή της πολιτικής δικαιοσύνης, με τον οποίο διευρύνθηκε η αρμοδιότητα του Ειρηνοδικείου και των Μονομελών Πρωτοδικείων, αλλά και η δυνατότητα εξωδικαστικής επίλυσης των διαφορών και με τον Ν. 4055/2012 με τον οποίο πραγματοποιήθηκε μια τομή στην λειτουργία της δικαιοσύνης, με την μετάθεση ενός μεγάλου όγκου υποθέσεων στα Ειρηνοδικεία (όπως οι υποθέσεις της εκουσίας) με αποτέλεσμα την άμεση έκδοση αποφάσεων–διατάξεων από τα Ειρηνοδικεία, για υποθέσεις ήσσονος νομικής δυσκολίας που όμως απαιτούσαν τουλάχιστον ένα έτος για να προσδιοριστούν στο Μονομελές Πρωτοδικείο και να εκδοθεί απόφαση επ’ αυτών. Με τον ίδιο νόμο αναμορφώθηκε και το πλαίσιο εκδίκασης των δικών που αφορούν την αναγκαστική εκτέλεση και η σύντμηση των προθεσμιών έκδοσης αποφάσεων. Συγχρόνως, και αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, θεσμοθετήθηκε η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής δικογράφων και προτάσεων και η ηλεκτρονική έκδοση αποφάσεων που θα βοηθήσει στην επιτάχυνση της διαδικασίας απονομής δικαιοσύνης και θα απαλλάξει τα δικαστήρια από τον όγκο εργασίας της εκτύπωσης και ακολούθως της πολλαπλής φωτοτύπησης των αποφάσεων και της θεώρησής τους, αλλά και από την σχετικώς προκαλούμενη δαπάνη.

Περαιτέρω, με τον νόμο αυτό επιχειρήθηκαν σοβαρά βήματα και στην ποινική δικαιοσύνη σε συνέχεια του προηγούμενου νόμου Ν. 3904/2010 (νόμου Καστανίδη) και πράγματι υποβιβάστηκαν σε πταίσματα ορισμένα ελαφράς φύσης πλημμελήματα, όπως και ορισμένα υγειονομικά αδικήματα ομοίως ελαφράς φύσης και χαμηλής απαξίας.

Θέλω επίσης να επισημάνω ότι τόσο με τους Ν. 4043/2012 και 4045/2012 όσο και με τον Ν. 3904/2010 δόθηκε έμφαση στην αποσυμφόρηση των φυλακών. Περαιτέρω με τον νόμο 4022/2011 περί ταχείας εκδίκασης πράξεων διαφθοράς πολιτικών και κρατικών αξιωματούχων, υποθέσεων μεγάλου κοινωνικού ενδιαφέροντος και μείζονος δημοσίου συμφέροντος δόθηκε η δυνατότητα στους εισαγγελικούς λειτουργούς και ανακριτές, αλλά και τα τεχνικά και νομικά εργαλεία για να προχωρήσουν οι υποθέσεις που ταλανίζουν την χώρα, ενώ με τον νόμο 3932/2011 συνεστήθη η Αρχή καταπολέμησης της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας και ελέγχου των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης, η οποία ήδη καταγράφει σημαντικό έργο, εφόσον μέσα σε ένα μόνο χρόνο λειτουργίας δεκαπλασιάστηκε το ύψος των κεφαλαίων που έχουν δεσμευτεί και προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες (από παράνομο τζόγο μέχρι κάθε είδους πράξης διαφθοράς κρατικών λειτουργών) και τα κεφάλαια αυτά μπορούν να αποτελέσουν έσοδα του ελληνικού δημοσίου.

Κατά την ανάγνωση των προγραμματικών δηλώσεων ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην συμφωνία της τρικομματικής κυβέρνησης να επέλθουν αλλαγές στον νόμο περί ευθύνης Υπουργών και στις διατάξεις της βουλευτικής ασυλίας. Θέλω όμως να τονίσω ότι σε ότι αφορά τον νόμο περί ευθύνης υπουργών, έγινε ότι θα μπορούσε να γίνει στα πλαίσια του υφιστάμενου συντάγματος και ίσως θα μπορούσαν να επέλθουν και κάποιες βελτιώσεις. Όμως θέση του ΠΑΣΟΚ είναι, προκειμένου να επέλθουν ουσιαστικές αλλαγές, να αλλάξει το άρθρο 86 του Συντάγματος εξ ολοκλήρου στην επόμενη συνταγματική αναθεώρηση, ενώ σε ότι αφορά την βουλευτική ασυλία, είναι ιστορική ευκαιρία να προχωρήσουμε στην αναμόρφωση των διατάξεων με μπούσουλα τις αποφάσεις του ΕΔΔΑ, το οποίο δέχεται περιορισμούς στην άσκηση του δικαιώματος πρόσβασης στη δικαιοσύνη μόνο εάν οι επίδικες πράξεις συνδέονται με την άσκηση των βουλευτικών καθηκόντων με την αυστηρή έννοιά τους.

Θέλω να επισημάνω ότι οι βασικοί άξονες στους οποίους πρέπει να κινηθεί η νέα Κυβέρνηση στο πλαίσιο απονομής της δικαιοσύνης είναι οι εξής:

α) να αποφασίσει με πολλή περίσκεψη και κατόπιν συνεννόησης με όλους τους φορείς της δικαιοσύνης ποιες πράξεις κρίνει ότι πρέπει να αναχθούν σε πταίσματα ή πλημμελήματα και ποιες θα μπορούσαν να αποποινικοποιηθούν και να υποβιβαστούν σε διοικητικές παραβάσεις με αυστηρές και αποτελεσματικές ποινές και να νομοθετήσει ανάλογα με σταθερότητα και ορίζοντα κάποιων ετών εφαρμογής ώστε οι νόμοι να μπορούν να εμπεδωθούν από τους πολίτες.

β) να προχωρήσει με περίσκεψη στον έλεγχο του συστήματος των ποινών του συνολικού δικαιϊκού μας συστήματος και να εξετάσει την δυνατότητα επέκτασης του θεσμού της ποινικής συνδιαλλαγής υπέρ του παθόντα και ακολούθως της θέσπισης μικρότερων πλαισίων ποινής στα επιμέρους αδικήματα που όμως θα εκτίονται πραγματικά και θα επιτελούν το γενικό και ειδικό προληπτικό ρόλο της ποινής όπως την γνωρίσαμε στο ποινικό μας δίκαιο, διότι το να αναγάγουμε ένα σύνολο αδικημάτων σε κακουργήματα ή να ορίζουμε αυξημένα πλαίσια ποινής και τελικά να δίνουμε τόσο ευρείες δυνατότητες αναστολής της ποινής, παραγραφής της ποινής και υφ’ όρον απόλυσης είναι στην πραγματικότητα μια προσχηματική απονομή δικαιοσύνης και ένα σύστημα ποινών που πόρρω απέχει από το σκοπό για τον οποίο θεσπίστηκε.

γ) στα πλαίσια τόσο της πολιτικής όσο και της ποινικής δικαιοσύνης να εξεταστεί με προσοχή το θέμα του ωραρίου των δικαστηρίων και το πρόβλημα των αναβολών ώστε να εξασφαλιστεί η σύντομη εκδίκαση των υποθέσεων που θα εμπεδώσει μια ασφάλεια δικαίου στη χώρα.

δ) στα πλαίσια της πολιτικής δικαιοσύνης να εξεταστεί από κοινού με τους λειτουργούς της δικαιοσύνης η δυνατότητα έκδοσης αποφάσεων σε συντομότερο χρόνο και δη στα όρια που θέτουν τα τελευταία νομοθετήματα αλλά χωρίς έκπτωση στην ποιότητα των αποφάσεων και την ουσιαστική απονομή του δικαίου.

ε) να επεκταθεί η μηχανοργάνωση στο σύνολο της δικαιοσύνης ώστε να αποφορτιστούν οι δικαστικοί υπάλληλοι από τον όγκο εργασίας και τα δικαστήρια από το κόστος της πολλαπλής εκτύπωσης εγγράφων και να ασχοληθούν όλοι οι λειτουργοί της δικαιοσύνης με την ουσία αυτής. Η ανάπτυξη της ηλεκτρονικής δικαιοσύνης θα έχει ως αποτέλεσμα τον:

  1. Εκσυγχρονισμό και βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών της Δικαιοσύνης, και την αναβάθμιση της διοικητικής ικανότητας των Δικαστηρίων.
  2. Την ηλεκτρονική παρακολούθηση της πολιτικής, ποινικής και διοικητικής διαδικασίας.
  3. Τη δημιουργία ηλεκτρονικού Ποινικού Μητρώου ώστε να βελτιωθούν οι παρεχόμενες διοικητικές διαδικασίες.
  4. Την ψηφιακή καταγραφή, αποθήκευση και διάθεση των πρακτικών των συνεδριάσεων στα πρωτοδικεία και εφετεία (πολιτικά και ποινικά) και στα ειρηνοδικεία της χώρας.
  5. Την εισαγωγή αποτελεσματικών διαδικασιών εξυπηρέτησης για τους πολίτες, με την ανάπτυξη των αντίστοιχων ψηφιακών υπηρεσιών.
  6. Την προώθηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών για την υποστήριξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της κοινωνικής αλληλεγγύης, μέσα από τη δημιουργία ενός κρίσιμου πυρήνα πληροφοριακών υποδομών και ψηφιακών υπηρεσιών, που αποσκοπεί στη θεμελίωση ενός αποδοτικού και σύγχρονου σωφρονιστικού συστήματος.

στ) Τέλος, στο σύστημα σωφρονισμού και έκτισης ποινών πρέπει να αναζητηθούν και άλλοι τρόποι αποσυμφόρησης των φυλακών πλην των αθρόων αποφυλακίσεων που καμία φορά φαντάζουν και ως ευτελισμός όλης της δικαιοσύνης και να αναζητηθεί η εφαρμογή εναλλακτικών τρόπων έκτισης θητείας με παροχή κοινωφελούς εργασίας αλλά και η δυνατότητα έκτισης στον τόπο καταγωγής των αλλοδαπών καταδικασθέντων.

Η προηγούμενη Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έχει αφήσει επίσης μια μεγάλη παρακαταθήκη έτοιμων προς ψήφιση νομοσχεδίων που η νέα κυβέρνηση οφείλει να εκμεταλλευτεί. Σας απαριθμώ επιγραμματικά μερικά από αυτά:

  1. Το σχέδιο νόμου «Κώδικας Ναρκωτικών».
  2. Το σχέδιο νόμου για την «Καταπολέμηση εκδηλώσεων Ρατσισμού και Ξενοφοβίας».
  3. Το σχέδιο νόμου για τα ιστολόγια και το ηλεκτρονικό έγκλημα.
  4. Η μεταρρύθμιση του Ποινικού Κώδικα.
  5. Ο νέος Σωφρονιστικός Κώδικας.
  6. Η τροποποίηση διατάξεων Οικογενειακού Δικαίου.
  7. Η καθιέρωση υποχρεωτικής ενδικοφανούς προσφυγής και σύσταση Επιτροπών Επίλυσης Διοικητικών Αμφισβητήσεων.
  8. Το Ευρωπαϊκό Ένταλμα Σύλληψης.
  9. Η δημιουργία Ανεξάρτητου Εθνικού Μηχανισμού εξωτερικού ελέγχου των χώρων στέρησης ελευθερίας – Κύρωση του Προαιρετικού Πρωτοκόλλου στη Σύμβαση κατά των βασανιστηρίων και άλλων μορφών σκληρής, απάνθρωπης ή ταπεινωτικής μεταχείρισης ή τιμωρίας.

10. Το Προεδρικό Διάταγμα για τον εξορθολογισμό και την αναδιοργάνωση των Ειρηνοδικείων.

11. Το Προεδρικό Διάταγμα για την αναμόρφωση του θεσμού της αναδοχής ανηλίκων.

12. Το Προεδρικό διάταγμα «Χρήση συστημάτων επιτήρησης με τη λήψη ή καταγραφή ήχου ή εικόνας σε δημόσιους χώρους».

Είναι σαφές σε όλους πως η χώρα δεν έχει χρόνο για χάσιμο, ούτε για άλλες παλινωδίες και καθυστερήσεις. Πρέπει να περάσουμε συνολικά ως χώρα, στο κράτος μας, στην οικονομία μας, στην καθημερινότητά μας, στον 21ο αιώνα. Να γίνουμε αποτελεσματικοί, να λύσουμε δίχως άλλο τις πολύχρονες αγκυλώσεις μας, είτε αυτέ προκλήθηκαν από το συντεχνιακό φαινόμενο που κυβέρνησε την Ελλάδα την τελευταία εικοσαετία, είτε από την αργή αντίδρασή μας απέναντι στην πρόοδο που επήλθε στον υπόλοιπο κόσμο. Πρέπει επιτέλους όλοι μας να καταλάβουμε και κυρίως το πολιτικό σύστημα ότι οι ζωντανοί και αποδοτικοί θεσμοί μας θα οδηγήσουν την οικονομία μας και την κοινωνία μας στην μετά την κρίση εποχή. Η Ελλάδα αυτήν την φορά δεν θα έχει την πολυτέλεια να αποτύχει».-

 

Σχόλια - Facebook Comments