....

ΣΤΙΣ 1.700 ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΤΡΑΚΤΕΡ ΑΝΑΜΕΝΕΤΑΙ ΝΑ ΦΘΑΣΕΙ ΦΕΤΟΣ Η ΑΓΟΡΑ ΛΕΕΙ Ο ΣΕΑΜ

Στις 1.700 πωλήσεις τρακτέρ αναμένεται να φθάσει φέτος η αγορά λέει ο ΣΕΑΜΣτις 1.700 πωλήσεις νέων τρακτέρ αναμένεται να κινηθεί φέτος η αγορά (πέρσι 1.100 τρακτέρ)

σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κ. Σάββα Μπαλουκτσή, Προέδρου του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ) στον ΑγροΤύπο. Αν και θα σημειωθεί σημαντική άνοδος, ο κ. Μπαλουκτσής μας κάνει γνωστό ότι με βάση τον στόλο των γεωργικών ελκυστήρων που διαθέτει η χώρα οι ετήσιες πωλήσεις θα έπρεπε να κυμαίνονται μεταξύ 3.000-3.500 τρακτέρ. Όσον αφορά την πορεία του επενδυτικού προγράμματος των Σχεδίων Βελτίωσης ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ κάνει λόγο για περιορισμένη απορροφητικότητα ενώ προτείνει την επιδότηση ανά ίππο εγκεκριμένης ιπποδύναμης ελκυστήρα αλλά και τη δημιουργία ξεχωριστού κύκλου μικρών και ευέλικτων Σχεδίων Βελτίωσης για την προγραμματική περίοδο 2014-2020. Επιπλέον εκφράζει το παράπονο του συνδέσμου για το γεγονός ότι από το περασμένο καλοκαίρι έχουν ζητήσει συνάντηση με τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και ακόμα δεν έχουν λάβει καν απάντηση.

Ειδικότερα, ο κ. Μπαλουκτσής μιλώντας στον ΑγροΤύπο αναφέρει: «Με πολύ αισιόδοξες προβλέψεις, η αγορά θα φθάσει φέτος σε περίπου 1.700 πωλήσεις τρακτέρ. Εμείς υπολογίζουμε ότι, με ένα ελάχιστο ποσοστό ετήσιας αντικατάστασης 2%, το μέγεθος που πρέπει να έχει η αγορά στην Ελλάδα είναι τα 3.000 με 3.500 τρακτέρ το χρόνο (σε ένα στόλο που ρεαλιστικά εκτιμούμε ότι είναι στα 180.000 τρακτέρ). Συνεπώς, υπολειπόμαστε ακόμη αρκετά. Μην ξεχνάμε ότι λόγω της καθυστέρησης του προηγούμενου κύκλου των επενδυτικών προγραμμάτων, η αγορά πρόπερσι είχε φθάσει σε πωλήσεις τα 543 τρακτέρ και πέρσι ανεβήκαμε στα 1.100. Αν θεωρούσαμε αξιόπιστα τα στοιχεία που κατά καιρούς διαβάζουμε, είτε από το ΥΠΑΑΤ είτε από την ΕΛΣΤΑΤ για 300.000- 350.000 τρακτέρ, τότε η αγορά θα έπρεπε να «δίνει» 6.000-7.000 τρακτέρ ετησίως, πάντα με ένα ελάχιστο ποσοστό αντικατάστασης του 2%”.

Συνάντηση με κ.κ.Τσαυτάρη - Ιατρίδη

Σε ότι έχει να κάνει με τα Σχέδια Βελτίωσης, ο κ. Σάββας Μπαλουκτσής, τονίζει: «Υποβάλλαμε τις προτάσεις μας και προφορικά και γραπτά στην Ειδική Γραμματεία Κοινοτικών Πόρων και Υποδομών και προσωπικά στον Ειδικό Γραμματέα κύριο Ιατρίδη, με τον οποίο πιστεύω ότι αρχίσαμε να έχουμε μια καλή επικοινωνία. Δυστυχώς δεν συμβαίνει το ίδιο με τον κύριο Υπουργό, τον κύριο Τσαυτάρη. Παρόλο που έχουμε ζητήσει από πέρσι το καλοκαίρι να συναντηθούμε και να συζητήσουμε τα σοβαρά θέματα της εκμηχάνισης, δεν έχει βρει τον χρόνο ούτε καν να απαντήσει στο αίτημά μας, το οποίο υποβάλλαμε 2 ή 3 φορές, οπότε εγκαταλείψαμε την προσπάθεια. Στην AGROTICA, παρόλο που τον προσκαλέσαμε να κηρύξει την έναρξη της ημερίδας μας για την εκμηχάνιση που οργανώσαμε από κοινού με την ΔΕΘ-HELEXPO, επίσης απαξίωσε όχι μόνο να παραστεί, αλλά ούτε καν να διαθέσει 10 λεπτά για μια συνάντηση μαζί μας, παρ’ όλο που από όσο γνωρίζουμε, ήταν για πολλές ώρες στις εγκαταστάσεις της έκθεσης. Εμείς θέλουμε να του μεταφέρουμε αυτά που βιώνουμε καθημερινά στην αγορά. Θέλουμε να του μεταφέρουμε τις προτάσεις μας για μεγαλύτερη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στην υλοποίηση των επενδύσεων και την απορροφητικότητα των κονδυλίων της ΕΕ. Εμείς πιστεύουμε ότι μόνο όφελος θα μπορούσε να έχει ο κ. Υπουργός αν άκουγε τις απόψεις μας, κρατούσε αυτές που θεωρούσε χρήσιμες και πετούσε αυτές που θεωρούσε άχρηστες. Αν ο κ. Υπουργός θεωρεί ότι δεν υπάρχει τίποτα χρήσιμο να ακούσει από εμάς, εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα επ’ αυτού..».

Επιδότηση ανά ίππο

Όσον αφορά τις προτάσεις του ΣΕΑΜ για τα μελλοντικά Σχέδια Βελτίωσης, διευκρινίζει: «Η επιδότηση μέχρι σήμερα για τα τρακτέρ στα Σχέδια Βελτίωσης είναι ποσοστιαία επί της αξίας ενός τιμολογίου. Προτείνουμε η επιδότηση να είναι ανά ίππο επί της εγκεκριμένης ιπποδύναμης διότι θεωρούμε αυτό το σύστημα απόλυτα διαφανές και αξιόπιστο. Ξεκάθαρο κίνητρό μας είναι η στήριξή μας στην σωστή και δίκαιη κατανομή των επιδοτήσεων. Όταν κάποιος παίρνει παραπάνω επιδότηση από αυτή που δικαιούται αυτομάτως στερεί την επιδότηση από έναν άλλο αγρότη. Οπότε όσο πιο αντικειμενικά και αξιοκρατικά γίνεται η κατανομή των επιδοτήσεων τόσο περισσότεροι έχουν το δικαίωμα να συμμετέχουν σε αυτή την προσπάθεια που γίνεται για την ανάπτυξη της εκμηχάνισης στην γεωργία».

Ευέλικτα Σχέδια Βελτίωσης

Παράλληλα, ο Πρόεδρος του ΣΕΑΜ μας κάνει γνωστό ότι ο σύνδεσμος κατέθεσε πρόταση για την δημιουργία ξεχωριστού κύκλου μικρών και ευέλικτων Σχεδίων Βελτίωσης για την προγραμματική περίοδο 2015-2020. «Υποβάλλαμε την πρόταση να μην μπαίνουν στο ίδιο “τσουβάλι” όλες οι αιτήσεις. Δηλαδή μια αίτηση για ένα σχέδιο βελτίωσης ύψους 50.000 – 80.000 ευρώ που αφορά την αγορά ενός τρακτέρ, με μια πρόταση 500.000 ευρώ που έχει μέσα κτίσματα για τα οποία απαιτούνται άδειες ανέγερσης, περιβαλλοντικές κλπ είναι λογικό ότι δεν θα πρέπει να μπαίνουν στην ίδια διαδικασία ελέγχου και αξιολόγησης. Αν θέλουμε λοιπόν να αυξήσουμε την απορροφητικότητα, θα πρέπει να κάνουμε και πιο ευέλικτα τα προγράμματα».

Χαμηλή απορροφητικότητα

Τέλος, έκανε λόγο για χαμηλή απορροφητικότητα η οποία οφείλεται στις καθυστερήσεις και τη γραφειοκρατία. «Ασφαλώς δεν είναι δίκαιο να ρίχνουμε όλες τις ευθύνες στον σημερινό Ειδικό Γραμματέα Κοινοτικών Πόρων και Υποδομών κύριο Ιατρίδη, ο οποίος στο κάτω-κάτω της γραφής «έδωσε» και τις πρώτες εκταμιεύσεις. Τα λάθη και οι καθυστερήσεις ξεκινούν πολύ πριν από αυτόν. Όμως δεν χρειάζεται να πανηγυρίζουμε κιόλας επειδή εκταμιεύτηκαν 29 εκατομμύρια από ένα πρόγραμμα που προϋπολογίζεται σε 550 εκατομμύρια, σύμφωνα με πρόσφατη συνέντευξη του ίδιου του κ. Ιατρίδη. Ούτε και τα 3 εκατομμύρια που έδωσε η Πειραιώς από το ΤΑΕ, ένα ταμείο που συστάθηκε αποκλειστικά για την χρηματοδότηση των δικαιούχων Ευρωπαϊκών προγραμμάτων και που έχει μέσα 253 εκατομμύρια, είναι λόγος συγχαρητηρίων. Αν το Υπουργείο θέλει να “τρέξει” γρήγορα και αποτελεσματικά η απορρόφηση του προγράμματος, πρέπει να βοηθήσει να αρθούν τα γραφειοκρατικά προβλήματα που εμποδίζουν τους εισαγωγείς να συμβάλλουν στο ξεπέρασμα του σοβαρότατου προβλήματος της χρηματοδότησης των επενδύσεων». Όσον αφορά τα νέα Σχέδια Βελτίωσης, εκτός από της προτάσεις ο κ. Μπαλουκτσής πρόσθεσε τα εξής: «Επ’ ουδενί δεν πρέπει το Υπουργείο να κάνει το ίδιο λάθος και να δημιουργήσει λανθασμένες προσδοκίες στην αγορά για τον νέο κύκλο των Σχεδίων Βελτίωσης, κάτι που το πληρώσαμε ακριβά στον προηγούμενο κύκλο 2007-2013, με το «πάγωμα» της αγοράς επί 5 χρόνια. Στις προτάσεις μας ζητάμε να δημοσιοποιηθεί ένα αξιόπιστο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των νέων Σχεδίων Βελτίωσης, το οποίο αντικειμενικά δεν μπορεί να έχει σύντομο χρόνο έναρξης, εφ’ όσον μετ’ εμποδίων υλοποιείται ακόμη το παλιό πρόγραμμα. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις στελεχιακού δυναμικού στο Υπουργείο και το υπάρχον έχει ρίξει όλο το βάρος στην σωστή και έγκαιρη υλοποίηση του παλιού ΠΑΑ».

Χρήστος Διαμαντόπουλος
xdiam@agrotypos.gr

 http://www.agrotypos.gr/

Κατηγορία: 

Σχόλια - Facebook Comments