....

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ : ΕΧΕΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΟ ΠΙΟ ΑΚΡΙΒΟ ΚΑΛΑΘΙ ; - ΠΙΝΑΚΑΣ ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ

 

Παρά τα διαρκώς θρυλούμενα ότι η Ελλάδα αποτελεί μία ακριβή χώρα ως προς τα είδη πρώτης ανάγκης, κάτι που είναι γεγονός σε συνάρτηση πάντα με το εισόδημα των καταναλωτών, ωστόσο δεν αποτελεί την ακριβότερη μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), τα οποία παρουσίασε πρόσφατα ο καθηγητής πανεπιστημίου Γιώργος Δουκίδης από το βήμα του συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ. 

Σύμφωνα με τα συγκεκριμένα στοιχεία που ο ίδιος παρέθεσε, το μέσο καλάθι στην Ελλάδα εμφανίζεται να είναι φθηνότερo σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αν και όχι το φθηνότερο εξ αυτών. 

Μέσο καλάθι (τιμές με ΦΠΑ)
Ελλάδα: 176,2 ευρώ
Ισπανία: 175,5 ευρώ
Πορτογαλία: 165,1 ευρώ
Ηνωμένο Βασίλειο: 195,7 ευρώ
Γαλλία: 207,3 ευρώ
Ιταλία: 197 ευρώ

Μέσο καλάθι (τιμές χωρίς ΦΠΑ)
Ελλάδα: 152,1 ευρώ
Ισπανία: 162 ευρώ
Πορτογαλία: 145 ευρώ
Ηνωμένο Βασίλειο: 182,5 ευρώ
Γαλλία: 190,9 ευρώ
Ιταλία 181,9 ευρώ

Για τη συγκεκριμένη αποτύπωση συγκρίθηκαν οι τιμές σε 45 κατηγορίες προϊόντων, ενώ εξετάστηκαν οι τιμές 5.000 διαφορετικών αγαθών σε 30 διαφορετικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ στις πέντε προαναφερόμενες χώρες. 

Την ίδια στιγμή πάντως, αναμένονται νέες ανατιμήσεις στην Ελλάδα, που θα αγγίξουν το 4,5% εντός του 2024 και θα αφορούν στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ, ποσοστό μειωμένο σε σύγκριση με το ποσοστό του 7,3% που ήταν οι αντίστοιχες ανατιμήσεις του 2022. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η διευθύντρια πωλήσεων της Circana, Δήμητρα Κατσίπη, στο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ θα συνεχιστούν οι ανατιμήσεις στα βασικά αγαθά. "Βρισκόμαστε σε ένα περιβάλλον όπου θα συνεχίσουμε να έχουμε αυξήσεις τιμών, άρα σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον", σημείωσε η ίδια από το βήμα του πρόσφατου συνεδρίου του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών.

Εξομαλύνονται αλλά είναι υπαρκτές οι πληθωριστικές τάσεις

Το 2024 η χρονιά θα συνεχίσει να κινείται πληθωριστικά, αν και σε χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με το 2023. Οι ανατιμήσεις στο σύνολο των βασικών αγαθών καθοδηγούνται όπως είναι εύληπτο από τα τρόφιμα που εισφέρουν το 75% του συνολικού τζίρου των σούπερ μάρκετ στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα.

Ειδικότερα τα τρόφιμα σύμφωνα με την εκτίμηση της Circana θα παρουσιάσουν αύξηση τιμών κατά 4,6% το επόμενο έτος, από 7,2% που είναι η αύξηση τιμών φέτος, τα προϊόντα ομορφιάς και ατομικής υγιεινής θα έχουν ανατιμήσεις κατά 4% σε σύγκριση με 7,2% φέτος και τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού (απορρυπαντικά, καθαριστικά) θα κινηθούν με ανατιμήσεις στα επίπεδα του 5,7% το 2024, από 9,2% φέτος.

Οι κύριες προτεραιότητες στην εφοδιαστική αλυσίδα 

Την ίδια στιγμή, μία σειρά από προβληματισμοί βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη των επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ, με κυριότερες εξ αυτών να είναι η εύρεση και ανάπτυξη προσωπικού, η μείωση του κόστους λειτουργίας, η διαχείριση των ανατιμήσεων, η ενίσχυση των πωλήσεων και η εξυπηρέτηση των πελατών. 

Όπως προκύπτει από στοιχεία του ΙΕΛΚΑ που παρουσίασε ο Γ. Δουκίδης, οι κυριότερες προτεραιότητες των επιχειρήσεων για τα έτη 2023-2024 είναι:

- Εύρεση – ανάπτυξη προσωπικόυ: 56%

- Μείωση κόστους λειτουργίας: 49%

- Διαχείριση ανατιμήσεων: 46%

- Ενίσχυση πωλήσεων: 44%

- Εξυπηρέτηση πελατών: 31%

- Διαχείριση πληθωρισμού σε σχέση με τους πελάτες: 28%

- Νέες επενδύσεις: 25%

- Αναβάθμιση του δικτύου διανομών – πωλήσεων: 25%

- Διαχείριση πληθωρισμού σε σχέση με τους προμηθευτές: 24%

- Διαθεσιμότητα προϊόνων: 23%

- Αύξηση παραγωγικότητας: 21%

- Συνεργασία λιανεμπορίου – βιομηχανίας: 16%

 

Του Γιώργου Λαμπίρη

Σχόλια - Facebook Comments