....

Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΤΟΙΜΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗΣΕΙ ΣΤΑ LOGISTICS

 

 

 

 

Κεντρικό ρόλο στην ελληνική οικονομία διεκδικεί ο κλάδος των logistics με την Ελλάδα αργά αλλά σταθερά να αναδεικνύεται σε έναν από τους βασικούς «παίκτες» της Ευρώπης στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών. Η δυναμική φαίνεται τόσο από τις μεγάλες επενδύσεις στα λιμάνια της χώρας αλλά και στο γεγονός ότι οι χώροι αποθήκευσης πρώτης κατηγορίας έχουν γίνει κυριολεκτικά… ανάρπαστοι.

Την δυνατότητα που έχει η χώρα μας να γίνει ένα διεθνές εμπορευματικό κέντρο αναδεικνύει έρευνα που πραγματοποίησε η EY σε συνεργασία με την ο.mindcreatives. Εξάλλου ο κλάδος μεταφορών και και logistics είναι ένας από τους σημαντικότερους τομείς της ελληνικής οικονομίας και αποτελεί σημαντική πηγή εισοδήματος, πλούτου, θέσεων εργασίας και κύρους για την Ελλάδα, καθώς αντιπροσωπεύει το 10,85% του ΑΕΠ και ανέρχεται σε 19,8 δισ. ευρώ. Και πρόκειται για έναν κλάδο που συνεχώς αναπτύσσεται.

Τα τελευταία χρόνια η ελληνική νότια πύλη προς την Ευρώπη έχει εκσυγχρονιστεί σημαντικά ως προς την παροχή αξιόπιστων υπηρεσιών σιδηροδρομικών και οδικών εμπορευματικών μεταφορών. Μάλιστα, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως αυτές της Hewlett-Packard, της Sony και της Huawei, οι οποίες χρησιμοποιούν αποκλειστικές αμαξοστοιχίες που αναχωρούν από το λιμάνι του Πειραιά για τη μεταφορά των προϊόντων τους στις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης, αποδείχτηκε ότι η ελληνική ενδοχώρα έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει μία στρατηγική, εναλλακτική λύση για τις μεγάλες πολυεθνικές κατασκευαστικές εταιρείες, τις ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών και τους διεθνείς παρόχους logistics.

Η σημασία του Πειραιά

Κομβικό ρόλο στον τομέα των μεταφορών παίζει το λιμάνι του Πειραιά, κάτι το οποίο φάνηκε και από την επένδυση της κινεζικής Cosco. Μια επένδυση που βγάζει πλήρως νόημα αν αναλογιστεί κανείς πως ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα με προορισμό τον Πειραιά χρειάζεται οχτώ με εννέα ημέρες λιγότερες για να φθάσει την Ευρώπη σε σχέση με τα λιμάνια του ευρωπαϊκού βορρά. Μετά από την σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι του Πειραιά τα εμπορεύματα κάνουν λιγότερες από τέσσερις ημέρες για να φθάσουν σε κέντρα logistics της κεντρικής Ευρώπης. Σημαντικό ρόλο για την περαιτέρω ανάπτυξη των μεταφορών θα παίξει το εμπορευματικό κέντρο που προωθείται στο Θριάσιο Πεδίο.

Κεντρικό ρόλο στην διακίνηση εμπορευμάτων ειδικά προς τα Βαλκάνια και τη ΝΑ Ευρώπη θα παίξει και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Δεδομένου πως η κοινοπραξία Deutsche Invest Equity Partners (DIEP) -Terminal Link  Investments – Belterra Ivestments που θα αναλάβει τον έλεγχο του ΟΛΘ έχει δεσμευθεί για επιπλέον επενδύσεις στο λιμάνι που θα αυξήσουν τον αριθμό των εμπορευματοκιβωτίων που μπορεί να δεχθεί. Σημαντικό ρόλο στην αναβάθμιση του δεύτερου μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας θα παίξει και η προωθούμενη ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου στην περιοχή Γκόνου, σε οικόπεδο 672.000 τ.μ. κοντά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Όμως και οι υπόλοιποι λιμένες έχουν την σημασία τους. Όπως αναφέρει η έρευνα της EY. Περισσότεροι από 25 σημαντικοί εμπορικοί λιμένες λειτουργούν αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, τέσσερις από τους οποίους έχουν χαρακτηριστεί από την Ε.Ε. ως λιμένες στρατηγικού ενδιαφέροντος (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Ηγουμενίτσα και Πάτρα) που συνδέουν την Ελλάδα με την Κύπρο στα ανατολικά, με την Ιταλία στην Αδριατική Θάλασσα και με άλλες μη ευρωπαϊκές χώρες στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα.

Πέρα από τα λιμάνια οι οδικές, οι σιδηροδρομικές και οι αεροπορικές μεταφορές συνεχίζουν να αναπτύσσονται και να αντλούν νέα κεφάλαια που υλοποιούν καινούργιες επενδύσεις. Χαρακτηριστική είναι η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ferrovie Dello Stato Italiane, η επέκταση της σύμβασης του ΔΑΑ Ελ. Βενιζέλος και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

«Καλπάζει» ο κλάδος των logistics

Παρά την οικονομική κρίση του 2009 και την συνεχιζόμενη ύφεση της ελληνικής οικονομίας η ΕΥ αναφέρει ότι βάσει μελετών τα τελευταία πέντε χρόνια, ο κλάδος των logistics φαίνεται να «καλπάζει», με τις επιδόσεις του κλάδου να είναι αρκετά καλύτερες, σε σύγκριση με τις αντίστοιχες του 2009. «Λαμβάνοντας υπόψη τον τζίρο των ελληνικών προμηθευτών 3PL, ο κλάδος των logistics κατάφερε όχι μόνο να αντέξει στην πίεση και στο μειωμένο όγκο εμπορικών συναλλαγών, αλλά, μετά από ένα σημείο καμπής το 2009, έγινε ολική επαναφορά με τα συνολικά έσοδα να ξεπερνούν τα προ κρίσης επίπεδα, με την καταγραφή ενός εντυπωσιακού σύνθετου ετήσιου ρυθμού ανάπτυξης, της τάξεως του 4,5% από το 2009 και έπειτα», αναφέρει η έκθεση.

Το στοίχημα των επόμενων ετών

Το θέμα απ’ εδώ και πέρα είναι το πώς θα αναπτυχθεί περαιτέρω ο κλάδος μέσω νέων επενδύσεων στις υποδομές και επέκταση της παροχής υπηρεσιών logistics σε υπηρεσίες που θα επιφέρουν μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία και νέες θέσεις εργασίας όπως η συσκευασία, η επανασυσκευασία και η σήμανση. Σύμφωνα με την ΕΥ η υποστήριξη του δημόσιου τομέα είναι αναγκαία προκειμένου να δημιουργηθεί ένα φιλοεπενδυτικό και απλοποιημένο πλαίσιο για την ανάπτυξη των διατροπικών κόμβων στην Ελλάδα στον κλάδο των logistics, ενώ απαιτείται και μείωση της γραφειοκρατίας για την έκδοση αδειών των κέντρων logistics.

 

Κατηγορία: 

Σχόλια - Facebook Comments